Iedereen doet mee
Algemeen
Wonen
Wijken en gebouwen moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Inclusief bouwen en wonen doen we met zo weinig mogelijk drempels. Mensen in een rolstoel kunnen in openbare gebouwen overal komen. Dat vraagt om bredere deuren, draaicirkels en liften die door iemand in een rolstoel kan worden bediend. Ook iemand die slechtziend is, moet zich vrij door de gemeente kunnen bewegen. Bij het ontwerpen van een nieuwe wijk of een nieuw gebouw moet een architect daar rekening mee houden. Bij bestaande gebouwen kunnen aanpassingen worden doorgevoerd.
Werken
In onze gemeente krijgen mensen met een arbeidsbeperking hulp bij het vinden van werk. Dat kan gaan om vrijwilligerswerk of een betaalde baan. De hulp bestaat bijvoorbeeld uit scholing, ondersteuning van een jobcoach of aanpassingen op de werkplek.
Onderwijs
Inclusief onderwijs betekent dat alle kinderen naar een school kunnen die bij ze past. Dat geldt ook voor kinderen die verzorging en verpleging nodig hebben. Er is voldoende begeleiding voor alle leerlingen en studenten. Scholen kijken met leerlingen, leraren en ouders hoe iedereen op school kan meedoen.
Vervoer
Mensen met een beperking zijn in staat om te reizen. Met de trein, tram of bus. Als dat niet kan, is er recht op aangepast vervoer. In 2030 moeten alle stations toegankelijk zijn voor iedereen. Met bijvoorbeeld overal liften, grote letters en duidelijke plaatjes op informatieborden. De NS koopt alleen nog treinen die voor iedereen toegankelijk zijn. Een reiziger met een rollator of rolstoel kan dan overal zonder hulp de trein in en uit. In elke trein komen vlakbij de uitgang stoelen voor reizigers die niet goed kunnen lopen.
Zorg en ondersteuning
Bij een inclusieve samenleving hoort goede zorg en ondersteuning. Mensen met een beperking zijn vaak veel tijd kwijt om ondersteuning te regelen. Bijvoorbeeld als ze bij de gemeente of zorgverzekeraar een hulpmiddel, huishoudelijke hulp of dagbesteding moeten aanvragen. Dat willen we makkelijker maken. Met duidelijke regels en begrijpelijke informatie.
Toegankelijke informatie
Onze gemeente wil iedereen voorzien van begrijpelijke informatie. Bijvoorbeeld via de website of in brieven. Als informatie onduidelijk is, kunnen inwoners altijd telefonisch contact opnemen met ons KlantContactCentrum: (026) 317 99 11 .
Voor mensen die problemen hebben met lezen, heeft onze bibliotheek luisterboeken en boeken met grote letters. Ook organiseert de bibliotheek activiteiten en cursussen voor mensen die niet goed kunnen lezen of hulp nodig hebben bij het omgaan met de computer. Ga voor meer informatie naar de website Bibliotheek Westervoort.
Wat doet de gemeente?
Wij overleggen geregeld met de doelgroep over wat er in Westervoort moet gebeuren. Ook partijen als de gehandicaptenraad en Santé Partners zijn hierbij betrokken.
Afspraken
Wij maken afspraken met onder meer sportverenigingen, horecabedrijven en lokale winkeliers. Samen met hen kijken we naar de mogelijkheden om toegankelijkheid te verbeteren
Inclusie-agenda
Jaarlijks stellen we samen een inclusie-agenda op waarin staat wat we dat jaar gaan doen. U kunt uw ideeën mailen naar de inclusie-agenda@westervoort.nl. De agenda voor 2022 willen we tijdens een bijeenkomst op 12 oktober vaststellen. U bent van harte uitgenodigd om daaraan mee te doen!
Contact
- Gemeente Westervoort
T: (026) 317 99 11 - Santé Partners
T: (0316) 250 700
E: welzijn@santepartners.nl - Gehandicaptenraad Westervoort
T: 06 - 24 25 22 00
E: info@gehandicaptenraadwestervoort.nl